Ga verder naar de inhoud

De Zelfmoordlijn vermelden

Na berichten of programma’s waarin het thema zelfdoding aan bod komt, is het – conform de mediarichtlijnen rond verantwoord berichtgeven inzake zelfdoding - belangrijk om kijkers of lezers die mogelijk zelf aan zelfmoord denken te verwijzen naar hulpbronnen. Dit om copycat gedrag zoveel mogelijk te vermijden en de drempel tot hulp zoeken te verlagen. De Zelfmoordlijn, die 24 op 24 beschikbaar is en die gratis en anoniem toegankelijk is voor iedereen in België, is hierbij de meest laagdrempelige doorverwijzing.

Handen hart

Wanneer vermeld je de Zelfmoordlijn?

Het is belangrijk dat er bij elk bericht / item over zelfdoding een verwijzing komt naar de Zelfmoordlijn. Het betreft hierbij zowel nieuwsberichten als fictie, zowel geschreven als audiovisuele media. Bij programma’s en berichten die niet over zelfdoding gaan, kan doorverwezen worden naar Tele-Onthaal.

Hoe de Zelfmoordlijn vermelden?

Voor vermelding van de Zelfmoordlijn wordt volgende tekst gesuggereerd:

  • ‘Denk je aan zelfmoord en heb je nood aan een gesprek, dan kan je terecht bij de Zelfmoordlijn op het nummer 1813 of via www.zelfmoord1813.be

Indien gewenst kan het logo van Zelfmoord1813 hier bij geplaatst worden.

Bij vermelding van de Zelfmoordlijn op televisie, wordt aangeraden vooraf contact op te nemen met het Centrum ter Preventie van Zelfdoding (02 649 62 05 of cpz@preventiezelfdoding.be), dat verantwoordelijk is voor de Zelfmoordlijn. Zij kunnen dan extra vrijwilligers oproepen, zodat eventuele pieken in het aantal oproepen op het moment van de vermelding opgevangen kunnen worden.

Naast het vermelden van de Zelfmoordlijn is het belangrijk dat ook de andere mediarichtlijnen inzake zelfdoding (zowel voor fictie als non-fictie) opgevolgd worden.

Heeft het vermelden van de Zelfmoordlijn een effect op het aantal oproepen?

Bij vermelding van de Zelfmoordlijn, in het bijzonder bij druk bekeken televisieprogramma’s, is er een tijdelijke piek te zien in het aantal oproepen naar de Zelfmoordlijn. Bij geschreven pers is dit effect minder zichtbaar, omdat niet iedereen op hetzelfde moment de melding te zien krijgt. Indien er veel mediabelangstelling is voor het thema zelfdoding, is het meestal drukker op de lijn. Dit toont aan dat de vermelding van de Zelfmoordlijn wel degelijk de drempel naar hulp verlaagt en kan bijdragen tot de preventie van zelfmoord.

Mediarichtlijnen

Lees hier meer over de impact van media op zelfmoord, de mediarichtlijnen voor journalisten en de 'VLESP media-award'

Perscontacten

Wil je een expert in de preventie van zelfdoding spreken, dan vind je hier onze contactgegevens.

Onveilige inhoud

Kwam je ongepaste of onveilige inhoud over zelfmoord tegen in de media? Meld het hier en wij volgen het op.

Adviezen voor fictiemakers

Ook als fictiemaker ga je best voorzichtig met het thema zelfmoord om. Lees hier onze adviezen.

Tips voor sociale mediagebruikers

Lees hier onze tips voor sociale mediagebruikers en influencers over hoe je veilig kan posten over het thema zelfmoord.